In een eerdere post beschreef ik hoe belangrijk het is de flexibiliteit en het reactievermogen van je bedrijf te vergroten.

Behalve aandacht voor het omgaan met veranderingen, is het bovenal belangrijk te kiezen voor een integrale werkwijze binnen je organisatie. Met integraal bedoel ik in dit geval ‘de mens centraal’.

Lege stoel

Onlangs las ik dat in de directiekamer van een groot bedrijf altijd een stoel vrij wordt gehouden tijdens vergaderingen. Deze stoel is bestemd voor ‘de klant’. En hoewel de stoel altijd onbezet is, zorgt het er wel voor dat bij ieder directiebesluit ‘de stem van de klant’ wordt meegenomen. En dus steeds getoetst wordt wat de klant er van vindt.

Wanneer je dit voorbeeld projecteert op jouw eigen organisatie, waar vind je dan lege ‘klantstoelen’ in jouw bedrijf?

In plaats van een stoel vrijhouden voor ‘de klant’ kies is er liever voor plek in te ruimen voor ‘de mens’. Aangezien je daardoor niet alleen bewust wordt van de effecten van keuzes voor de ‘externe’ klant, maar ook nadenkt over de effecten voor de ‘interne’ klant: de medewerkers.

Medewerkers als klant zien

De klantgroep ‘medewerkers’ heeft namelijk nog meer invloed op de resultaten dan de klantgroep ‘consument’.

Medewerkers beïnvloeden in belangrijke mate de klantbeleving en -tevredenheid van de consument. Wat je vooral zult terugzien in omzet, bestedingen en reviews.

Maar de wijze waarop je omgaat met je medewerkers bepaalt in hoeverre hun talenten en kwaliteiten worden benut. En daarmee hoe zij waarde toevoegen aan je bedrijf.

Wanneer medewerkers meer plezier hebben in hun werk, heeft dit niet alleen effect op de eerdergenoemde klantbeleving en -tevredenheid. Maar bedenk eens wat het effect kan zijn op hun productiviteit (ze doen meer in dezelfde tijd), creativiteit (actief meedenken en doen van verbetervoorstellen), verzuim en betrokkenheid.

Integrale benadering

Door de mens, dus zowel consument als medewerkers, centraal te stellen in je organisatie, ga je ontdekken hoe je het optimale uit je bedrijf kunt halen. Door actief te luisteren naar de wensen en verwachtingen van de consumenten én je medewerkers. En hen te behandelen zoals zij behandeld willen worden. Daarmee zorg je dat je tijdig en adequaat kunt inspelen op veranderingen. En je, samen met je team, flexibel en soepel mee kunt bewegen, waarbij je optimaal gebruikmaakt van de kwaliteiten en talenten.

Wil je weten hoe je de mens in jouw organisatie centraal kunt stellen? Maak dan gebruik van de gratis online scan https://www.bedrijfopkoers.nl/online-orientatie/ of neem contact op voor een vrijblijvend gesprek https://www.bedrijfopkoers.nl/contact/.

Leo Valk

Eigenaar Add your Service, Mede-oprichter Bedrijf op Koers. Expert op het gebied van mensgericht organisatie-advies.

Ik ben in mijn element, zodra ik organisaties versterk en win-win-win situaties realiseer door ‘de mens’ centraal te stellen. Ik kom tot mijn recht als ik gezamenlijk een organisatie en cultuur bouw waar medewerkers ruimte en verantwoordelijkheid krijgen hun talent te ontwikkelen en van daaruit verschil te maken. Ik geniet als medewerkers hun passie leven en talenten ontplooien.