Terwijl we in een gedeeltelijke lockdown zitten vanwege Corona, in onzekerheid over wat er gaat volgen, lijkt dit een onlogisch moment om na te denken over regie nemen over je bedrijfsvoering. Je wordt als ondernemer, zowel zakelijk als privé, waarschijnlijk in beslag genomen door alles wat er momenteel op je af komt. Volgens onderzoek van CBS afgelopen mei, vreest de helft van de ondernemers voor het voortbestaan van hun onderneming.
Veel ondernemers die ik spreek zijn druk bezig met anticiperen. Kan ik gebruik maken van overheidsmaatregelen? Hoe om te gaan met ziekteverzuim en quarantaine? Hoe ga ik om met thuiswerken, zonder hierbij de aansluiting met medewerkers te verliezen?
Ben je klaar met de ene actie, kun je gelijk door met het volgende aandachtspunt.
Het voelt op meerdere momenten als dweilen met de kraan open.
Sturen in plaats van reageren
Juist daarom is het belangrijk nu tijd vrij te maken en naar je bedrijfsvoering te kijken. Heb je een helder beeld waar je met jouw onderneming naar toe wilt? Hoe wil je opereren? Wat zijn jouw belangrijkste kernwaarden? Het hebben van een fundament helpt jou als ondernemer om sneller coherente beslissingen te nemen.
Hoe beter jij weet welke kant je op wilt met jouw onderneming,
hoe makkelijker het is beslissingen te nemen die je deze richting op helpen
Door van tevoren te bedenken wat jij belangrijk vindt en dit duidelijk vast te leggen, wordt het in tijden waar het er écht toe doet, makkelijker beslissingen te nemen en taken over te dragen:
- Het geeft je rust in de beslissingen die je maakt; Je weet dat je toetsingskaders consistent en goed doordacht zijn
- Je straalt rust en vertrouwen uit naar de mensen om je heen; Je beslissingen zijn duidelijk en voorspelbaar
- In plaats van je druk te maken over criteria, heb je de tijd en ruimte om over de inhoud van beslissingen na te denken.
Het start dus met het vastleggen van de kernwaarden en visie van jouw onderneming. Heb je die helder op papier en gedeeld met je medewerkers?
Processen en acquisitie
Zodra jouw kernwaarden en visie helder zijn, kan je deze gebruiken om naar jouw processen en acquisitie te kijken. Past wat je doet bij de visie die je hebt, passen de klanten die je probeert te werven bij jouw kernwaarden en visie?
In algemene zin is dit een waardevolle exercitie voor jouw onderneming. Maar in uitdagende tijden, zoals nu met Corona, vormt dit hét fundament dat je in staat stelt snel en consistent beslissingen te nemen. Je reageert en neemt beslissingen niet langer op basis van wat er om je heen gebeurt. In plaats hiervan interpreteer je wat er om je heen gebeurt en stel je je koers bij op basis van je kernwaarden en visie.
Hulp nodig bij het optimaliseren van jouw onderneming? We helpen je graag verder.
Neem hiervoor contact met ons op.
Sebastiaan Huis
Mede-eigenaar Rose Online, Mede-oprichter Bedrijf op Koers. Expert op het gebied van online communicatie en digitale middelen.
Ik help graag ondernemingen hun online en digitale middelen optimaal in te zetten. Met de ontwikkeling van online middelen zoals websites, digitaliseren van processen en het adviseren hierover. Mijn kracht ligt in het bieden van oplossingen die onder aan de streep meetbaar resultaat opleveren.
Recente reacties